Instrukcje

Instrukcja obsługi stacji naprawy rowerów

Instrukcja do pobrania w formacie PDF 

1. Montowanie roweru

  • Rower należy zawiesić na jednym z uchwytów poprzez wsunięcie sztycy siodełka w uchwyt do zawieszenia roweru.
  • Po zawieszeniu roweru na stacji naprawczej można wykonać czynności sprawdzające stan techniczny roweru i wykonać wymagane czynności naprawcze.

2. Pompowanie kół

  • Ustaw koło w wygodnej pozycji ułatwiającej dostęp do zaworu dętki, następnie zdejmij plastikową nakrętkę z zaworu.
  • Dopasuj otwór w pompce do odpowiedniego rodzaju zaworu w Twoim rowerze.
  • Sprawdź zakres zalecanego ciśnienia (BAR/PSI) dla Twojego roweru. Zazwyczaj ta informacja jest umieszczona na boku opony. Standardowo jest to wartość około 3 BAR.
  • Otwórz dźwignię adaptera pompki, umieść go na zaworze i zamknij.
  • Napompuj koło sprawdzając wskazania ciśnieniomierza.
  • Zdejmij adapter pompki a następnie odwieś go na miejsce.
  • Zakręć plastikową nakrętkę wentyla, a w przypadku zaworu „Presta” pamiętaj o dokręceniu metalowej nakrętki.

3. Wymiana dętki

  • Umieść rower na uchwytach stacji serwisowej, następnie zmień przerzutkę na najmniejszą zębatkę co znacznie ułatwi zdjęcie koła.
  • Rozepnij hamulec – na początku zaciskając go rękoma a następnie uwolnij linkę (nie ma potrzeby wykonywania tej czynności w przypadku hamulców tarczowych).
  • Otwórz zacisk koła lub poluzuj nakrętki na osi i wyjmij koło.
  • Oprzyj 2 łyżki do opon o obręcz, podważ oponę, a następnie przeciągnij jedną łyżkę dookoła obręczy.
  • Wyjmij dętkę i sprawdź czy żaden przedmiot, który mógł ją uszkodzić nie znajduje się nadal wewnątrz lub na zewnątrz opony (jeżeli uszkodzenie jest duże, oponę należy wymienić).
  • Jeśli posiadasz przy sobie łatki do opon, możesz nimi zakleić przebite miejsce, najlepiej jednak wymienić dętkę na nową.
  • Napompuj delikatnie sprawną dętkę, aby nabrała kształtu, następnie umieść ją wewnątrz opony, rozpoczynając od włożenia zaworu w otwór w obręczy.
  • Zamontuj koło w rowerze i zapnij hamulec.

4. Dokręcanie „poluzowanych” śrub

Raz na jakiś czas należy sprawdzić czy w rowerze wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone i nie pojawiły się tzw. „luzy”. Z biegiem czasu niektóre części samoistnie się odkręcają przez co nie są ze sobą dostatecznie zespojone. Należy sprawdzić każdy poszczególny element i dokręcić w miejscach gdzie jest to konieczne, w celu uniknięcia szybszej eksploatacji oraz aby ustrzec się niebezpiecznych urazów spowodowanych wadliwym sprzętem. Należy jednak pamiętać, żeby nie używać zbyt dużej siły przy dokręcaniu gwintów aby ich nie uszkodzić.


5. Regulacja hamulca tarczowego

Istnieją dwa podstawowe warianty hamulców tarczowych: mechaniczne (na linkę) oraz hydrauliczne (na płyn hamulcowy). Rozwiązania producentów często różnią się od siebie, więc najlepiej posiłkować się instrukcją obsługi konkretnego hamulca. Jeżeli natomiast nie mamy takiej możliwości poniższe punkty mogą znacznie ułatwić naprawę sprzętu:

  • W hamulcach tarczowych jeden klocek dociska tarczę natomiast drugi pozostaje nieruchomy. Pozycję nieruchomego klocka można regulować specjalnym pokrętem lub śrubą tak, aby znalazł się w pozycji najbardziej zbliżonej do tarczy, lecz nie obracał jej.
  • W następnym etapie możemy regulować pozycję drugiego klocka poprzez ustawienia regulatorów po obu końcach pancerzy. Zależy nam tu na jak najbliższym ustawieniu klocka względem tarczy, bez niechcianego tarcia.

Podsumowując, dobrze jest regularnie sprawdzać zużycie klocków hamulcowych. Jeżeli klocki nie są zużyte, hamulec jest prawidłowo wyregulowany, a mimo to odczuwamy spadek siły hamowania należy niezwłocznie udać się do wykwalifikowanego serwisu rowerowego.


6. Regulacja hamulca V-BRAKE

  • Odkręć delikatnie śrubę, którą przykręcona jest linka do ramienia hamulca.
  • Poluzuj nakrętkę klocka dociskając ramię hamulca do obręczy. Ustaw klocek tak żeby równo dotykał obręczy nie dotykając przy tym opony. W dalszej kolejności odkręć nakrętkę.
  • Sprawdź, czy klocki są w odpowiedniej odległości od ramion hamulca, następnie dociśnij oba klocki do obręczy i zmierz odległość pomiędzy końcem zaczepu linki (powinna ona wynosić przynajmniej 39 mm) a drugim ramieniem. Uniemożliwi to ocieranie się zaczepu o drugie ramię podczas hamowania.
  • Następnie dociśnij oba klocki do obręczy ponownie sprawdzając czy klocek jest ustawiony równo i nie ociera o oponę.
  • Na koniec włóż linkę z powrotem w śrubę mocującą. Ustaw linkę. Klocki muszą być w odległości od 1 do 1,5 mm od obręczy. Dokręć śrubą linkę oraz śruby baryłkowe przy klamkach hamulcowych.

7. Regulacja przerzutki przedniej

  • Umieść łańcuch na największej zębatce z tyłu i najmniejszej z przodu. Sprawdź czy prowadnica przerzutki jest ustawiona równolegle do łańcucha, jeśli nie poluzuj śrubę mocującą.
  • Na przerzutce znajdują się 2 śruby regulacyjne oznaczone symbolami L (low) i H (high). Dokręć śrubę L aż do momentu, kiedy łańcuch znajdzie się w odległości 1 mm od wewnętrznej części prowadnicy przerzutki.
  • Następnie ustaw łańcuch na najmniejszych zębatkach zarówno z tyłu jak i z przodu.
  • Kręcąc śrubą H ustaw prowadnicę przerzutki w ten sposób, aby jej zewnętrzna część znalazła się 1 mm od łańcucha.
  • Na koniec ustaw naciąg linki regulatorem w manetce, do momentu uzyskania płynnej zmiany biegów.

8. Regulacja przerzutki tylnej

  • Zmień przełożenie na największą zębatkę z przodu i najmniejszą z tyłu oraz poluzuj śrubę mocującą linkę.
  • Przekręć śrubą regulacyjną H, tak aby kółka przerzutki znalazły się w jednej linii z najmniejszą zębatką kasety.
  • Dosuń przerzutkę jak najbliżej koła, a następnie sprawdź czy jej kółka znajdują się w jednej linii z największą zębatką kasety, jeśli nie wyreguluj jej położenie za pomocą śluby L.
  • Następnie napręż linkę i dokręć śrubę mocującą linkę.
  • Na koniec sprawdź czy przełożenia zmieniają się płynnie, jeśli pojawia się problem ze wskoczeniem łańcucha na wyższą zębatkę, trzeba wtedy naciągnąć linkę. Naprężenie linki można ustawić za pomocą regulatorów na obu końcach pancerzy – po stronie przerzutki jak i przy manetce.